ПРОБЛЕМИ СИСТЕМИ ПРОГНОЗУВАННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ В ДЕРЖАВНОМУ УПРАВЛІННІ УКРАЇНИ

Сорочишина Н.А.

аспірант

Класичний приватний університет


  
Наука і вища освіта : тези доповідей XXІІ Міжнар. наук. конф. студентів і молодих учених, м. Запоріжжя, 18 квітня 2014 р. / Класичний приватний університет. – Запоріжжя : КПУ, 2014. – 771 с.



ПРОБЛЕМИ  СИСТЕМИ  ПРОГНОЗУВАННЯ  ТА  ПЛАНУВАННЯ  В ДЕРЖАВНОМУ  УПРАВЛІННІ  УКРАЇНИ


(стр. 490)


Сьогодні, в умовах глобалізації суспільства, існує жорстка конкурентна боротьба за обмежені фінансові ресурси та ринки. Для досягнення успіхів у цій боротьбі необхідна активна співпраця всіх гілок влади та суспільства у напрямку визначення національних пріоритетів, перспектив та напрямів розвитку, а також пошук максимально ефективних шляхів їх реалізації. Сьогодні система прогнозування та планування в Україні потребує докорінної перебудови.

Становлення цілісної системи прогнозування та планування в Україні на державному рівні розпочалося з прийняттям Закону України “Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України” від 23.03.2000 № 1602-ІІІ, Постанови Кабінету Міністрів України “Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету” від 26.04.2003 № 621 (зі змінами), Закону України від 18.03.2004 №1621-ГУ “Про державні цільові програми” та інше.

Значним проривом у розвитку системи стратегічного планування в Україні стало розроблення в 2004 році Національним інститутом стратегічних досліджень, Інститутом економіки та прогнозування НАН України, Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України Стратегії економічного і соціального розвитку України на 2004-2015 роки “Шляхом Європейської інтеграції”. Цей документ став першою спробою комплексного дослідження та аналізу можливостей і перспектив економіки, державного управління та встановлення чітких пріоритетів, цілей та завдань, виконання яких дозволить Україні піднятися на якісно новий рівень свого розвитку.

Проте проблеми, що існують сьогодні у плановій системі України, зводять нанівець намагання створити ефективну систему прогнозування та планування розвитку України.

Основними проблемами у цій сфері є:

  • невідповідність деяких державних цільових програм вимогам законодавства України;
  • відсутність системності та пропорційності, а також послідовності та рівномірності у фінансуванні, або невиконання цільових програм через брак фінансування;
  • недосконалість процесу звітування про виконання державних цільових програм та відсутність відповідальності за невиконання запланованих результатів, на досягнення яких були виділені кошти;
  • невзаємоузгодженість нормативно-правових актів, що регулюють плановий процес в Україні;
  • якість та достовірность статистичних даних, що використовуються в процесі планування та прогнозування;
  • велика кількость державних цільових програм, що не відповідають державним інтересам України, просування яких здійснюється колом зацікавлених осіб з метою отримання бюджетного фінансування;
  • відсутность механізмів стратегічного планування діяльності центральних органів влади, головних розпорядників бюджетних коштів, бюджетних установ та організацій тощо. 


Таким чином для вирішення зазначених проблем, з метою ефективного витрачання коштів державного бюджету України необхідно реформувати планову систему України з урахуванням сучасних світових тенденцій у цій сфері. Зокрема, доцільно змінити структуру прогнозних, програмних та планових документів, орієнтуючись на практику стратегічного планування та прогнозування розвитку економіки