КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ, ЯК ПОКАЗНИК ІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В СФЕРІ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ



Сорочишина Наталя Анатоліївна,
аспірант кафедри публічного управління
 та землеустрою
Класичного приватного університету
тел. (061) 764-14-91, моб. (096) 475-82-81

Реформування публічного управління та адміністрування: теорія , практика, міжнародний досвід: матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. за міжнар. участю 28 жов. 2016 р. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2016. – 428 с.

(стр. 215-216)

КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ, ЯК ПОКАЗНИК ІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В СФЕРІ
ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ

Вибір вектору розвитку України в європейському напряму був задекларований ще в 1998 року відповідним указом президента України, де було затверджено Стратегію інтеграції України до Європейського Союзу. Останнім часом, протягом подій 2013-2016 рокіі, питання  поглиблення міжнародних зв’язків України з іншими державами, у першу чергу, з країнами ЄС, набули стратегічного значення. Для країни це – вибір шляхів інноваційного розвитку в напрямі європейської цивілізаційної моделі, за допомогою якої можна досягти прогресу в усіх сферах суспільного життя – економічній, соціальній, політичній тощо. Проте основною проблемою України у цьому аспекті є низька конкурентоспроможність країни у багатьох сферах, особливо в інноваційній діяльності.  

У черговому щорічному звіті Світового економічного форуму (WEF) за рейтингом конкурентоспроможності Україна втратила 6 позицій і опустилася в 2016 році на 85-е місце з 79-го, яке займала в 2015 році. Для порівняння - на сьогодні Намібія - на 84-му місці. Конкурентоспроможність країни цілком може стати показником розвитку інтеграційної політики, як в самій країні, так і за її межами, а також може виражати результативність або її відсутність у процесі впровадження та реалізації механізмів державного регулювання в інноваційній сфері. Конкурентоспроможність країни з одного боку являє собою оцінку рівня життя, який забезпечує держава своєму суспільству, з іншого боку визначає положення тієї чи іншої країни на світовому ринку.

Основний аспект конкурентоспроможності України в процесі Євроінтеграції, до якого повинні прийти наша держава і суспільствоце формат інноваційної діяльності, який повиннен представляти собою вихід України на міжнародну арену і об'єднання її з передовими країнами шляхом створення та розвитку міжнародних зв'язків у всіх аспектах інноваційного розвитку.  

У світлі інтеграційних процесів необхідно пам'ятати: інноваційне процвітання держави створюється не тільки за рахунок природних багатств країни, її трудових ресурсів, ставок банківського відсотка або цінності валюти - інноваційність держави залежить від того, наскільки його економіка готова і здатна до оновлення та модернізації, і які і як використовуються механізми державного регулювання, котрі мають на меті прискорення науково-технічного розвитку на рівні держави та регіонів.

Відмінною особливістю інтеграційних процесів України загалом, і в інноваційній діяльності зокрема, можна вважати ту обставину, що вони були започатковані в момент виникнення України, як незалежної держави, де були  суспільно-політичні  та економічні трансформації, які призвели до глибокої економічної кризи. В Україні була сформована модель економіки, яка будувалася на застарілих технологіях, виробництві продукції з низькою часткою доданої вартості, дешевій робочій силі та визиску природних ресурсів. Це, спричинило внутрішню конкуренцію виробників однотипної продукції, і їх конкуренцію на ринках тільки третіх країн. Така модель не передбачала стимулів для впровадження нових технологій і технічного переобладнання, оскількі ресурсоемність такого виробництва компенсується дешевою робочою силою. Крім цього, вона не потребувала реструктуризації, оскільки саме в межах такої моделі економіка може бути максимально непрозорою, працювати в тіні, приносити надприбутки. Загальним наслідком стало гальмування процесів демократизації державних і недержавних інститутів, відсутність підвищення технологічності виробництв і формування стійкого базису забезпечення прав властності, зниження рівня монополізації та тінізації. За таких умов, інтеграційні дії, зумовлені політичним контекстом, по суті виявилися не сумісними із зміцненням конкурентоспроможності країни [3, с.30]. На сьогоднішній день ситуація практично не змінилася.

Слід пам'ятати, що конкурентоспроможність країни на світовій арені є продовженням внутрішньої конкурентоспроможності економіки, тобто завоювання передових позицій в інноваційній діяльності у світі неможливо без створення сильного внутрішнього інноваційного ринку. 

На сьогодні у світовій практиці існують деякі вектори інноваційного розвитку, на основі яких держава має будувати свою конкурентоспроможну інтеграційну інноваційну політику:

1.Розвиток всіх систем і рівнів освіти та охорони здоров'я, як фундамент конкурентних переваг країни.
2.Розвиток інноваційної інфраструктури країни. Створення у промислових центрах України якомога більше спеціальних інноваційних економічних зон (технопарки, технополіси, комплексні виробничі зони і так далі) зі спеціальним режимом інвестування, кредитування і оподаткування та розширенням прав і можливостей для суб'єктів господарювання. Розвиток і підтримка не тільки великого, а й малого та середнього інноваційного бізнесу.
3.Обмеження монополізму в інноваційній сфері та захист суб'єктів господарювання і споживачів від недобросовісної конкуренції. Охорона та захист прав інтелектуальної власності.
4.Встановлення суворих стандартів якості інноваційної продукції, безпеки та захисту навколишнього середовища.
5.Ефективна торгівельна політика держави у сфері інноваційної діяльності. Формування внутрішнього інноваційного ринку та відкриття доступу в інноваційні сегменти зарубіжних країн.

Таким чином, в силу важкої економічної ситуації в Україні уряд на пряму не може брати на себе основні фінансові зобов'язання щодо розвитку інновацій і впливати на інноваційну діяльність країни, тому він має створити такі умови, при яких, з одного боку, держава може бути активним учасником інноваційного сектора на рівні з іншими, а з іншого - використовувати непрямі методи державного регулювання для створення сприятливого середовища на ринку інноваційних технологій., в якій інноватори можуть досягти конкурентних переваг. І з точки зору "конкурентоспроможності" це навіть важливіше, ніж пряме втручання держави в інноваційний процес.

Список використаних джерел

1.Господарський кодекс України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/436-15.
2.Портер М. Международная конкуренция. Конкурентные преимущества стран / Майкл Портер. – Москва : Альпина Паблишер, 2016 – 740 с.
3.Україна в інтеграційних процесах: стан і проблеми // Національна безпека і оборона. – Київ : Центр Разумкова, 2007. – 24 - 46 с.

РЕФОРМУВАННЯ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
ТА  АДМІНІСТРУВАННЯ:
ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД
Матеріали
Всеукраїнської науково-практичної конференції
 за міжнародною участю
28 жовтня 2016 року
ПОСИЛАННЯ: